Upoznaj Trovo – mrežu koja od lokalnih strimera može da napravi regionalne gejming zvezde

Home » Upoznaj Trovo – mrežu koja od lokalnih strimera može da napravi regionalne gejming zvezde
author image by RootSec | 0 Comments | April 16, 2021

Razvoj ali i popularizacija video igara doživeli su prethodnih godina veliku ekspanziju širom sveta. Čini se da su video igre postale izuzetno popularne kod ljudi različitih generacija, a jedan od dokaza za to je i rast broja korisnika streaming platformi kao što su, recimo, pomenuti Twitch i sve popularniji Trovo.

Ideja iza ovih servisa jeste da na jednom mestu okupe ljubitelje gejminga koji vole da prate kako drugi igrači igraju neke od najpoznatijih naslova video igara, ali i one koji svoje video snimke redovno objavljuju i od toga zarađuju u zavisnosti od pregleda.

Vremenom su ove platforme porasle do te mere da su na neki način postale i svojevrsne društvene mreže. Upravo o ekspanziji ovih servisa ali i njihovim marketinškim potencijalima, razgovaramo sa Mihajlom Jovanovićem Džarilom iz Fortune Esports i Milošem Skokićem iz agencije ŽIŠKA.

Trovo, za razliku od Twitch-a, ima dobar lokalni pristup

Kada već govorimo o live streaming platformama za video igre, zanimalo nas je koliko se zapravo Trovo razlikuje od neprikosnovenog Twitcha i šta konkretno donosi kao benefit korisnicima? Mihajlo odgovara da se sam servis gotovo uopšte ne razlikuje i kaže da Trovo više pažnje posvećuje gejmifikaciji iskustva, tako da korisnici mogu na više načina da direktno imaju interakciju sa platformom i strimerom.

Druga veoma bitna razlika, prema njegovom mišljenju, je to što se Trovo (barem trenutno) fokusira isključivo na video igre, dok se Twitch aktivno trudi da proširi vrste sadržaja koje su dostupne. Govoreći o tome koji potencijal Trovo ima kada su pregledi u pitanju, Džaril dodaje da je ovde važno napraviti razliku između potencijala Trova globalno i potencijala Trova na lokalnim i regionalnim tržištima.

“Kada je u pitanju globalna trka, sigurno je da Twitch ima ogromnu prednost koju neće biti lako dostići, ali potencijal Trova je upravo u odličnom pristupu na lokalnom nivou. Njihov pristup je trenutno izrazito bottom-up“, ističe Mihajlo i dodaje:

Twitch, na primer, nikada nije pokazao ni trunku interesovanja za naše regionalno tržište, i nije bio spreman da uloži bukvalno ni evro u razvoj svog potencijala u njemu. Ono što smo mi savetovali Twitch-u pre nekoliko godina je upravo ono što je Trovo uradio – napravili su odličnu bonus šemu za strimere kroz koju se svima, od najvećih do najmanjih, isplati da dođu kod njih i to bez da forsiraju kompletnu ekskluzivnost. To je dovelo do toga da se domaća publika sa YouTube-a polako upoznaje sa Trovom i počinje da se preliva na njega.

Verujem da će upravo ovaj pristup dovesti do toga da se Trovo učvrsti kao platforma broj 1 na tržištima koje Twitch smatra nerazvijenim, a koja će jednog dana nesumnjivo imati veliku publiku. Iz našeg iskustva komunikacija i razumevanje ljudi koji stoje iza Trova je sjajna, i sigurno je daleko bolja od bilo čega što smo imali prilike da vidimo od Twitch-a. Zadovoljstvo je raditi sa nekim ko ima takav pristup poslu.

Da strimovanje ili prenos video igara putem Interneta ima lepu budućnost, naš sagovornik pokazuje činjenicom kako sve više mlađih želi da podeli svoje iskustvo sa drugima, pa je prirodno i da će sve više njih želeti i da strimuje kako igraju. “To se posebno vidi na Trovu koji je prepun sitne ribe, strimera sa maksimalno desetinama gledalaca. Verujem da će taj trend da se nastavi, kao i da će iz kvantiteta nastati kvalitet, tj. da što više ljudi bude strimovalo biće lakše da se najtalentovaniji ili najzagriženiji izdvoje”, navodi Mihajlo.

Ono što je bar za sada sigurno jeste da će, kako nam Džaril otkriva, pomenute platforme nastaviti da beleže sve veći rast. Kako on napominje, one su vrlo tesno povezane pre svega sa gejmingom generalno, a zatim i sa esportom, da je praktično nemoguće razdvojiti njihov razvoj. U svakom slučaju, ovo je odična vest za sve kreatore jer to znači da će borba oko sadržaja postati sve veća i da će se njihova vrednost povećati, a situacija poboljšati.

Ima li Trovo marketinških potencijala?

Temu o pomenutom streaming servisu smo obradili i kroz prizmu marketinga i oglašivačkih potencijala, u čemu nam je pomogao Miloš Skokić iz agencije ŽIŠKA. S obzirom na to da se gejming industrija razvija velikom brzinom, govorili smo upravo o tome koje marketinške potencijale live stream platforme u ovom slučaju mogu da donesu brendovima i drugim oglašivačima.

Miloš smatra da ukoliko posmatramo globalno tržište, strimovan sadržaj nije samo potencijal, već zrela industrija u kojoj brendovi uspešno plivaju. Naš sagovornik navodi i zanimljiv primer kompanija koje se bave dostavom ili recimo lanac restorana Buffalo Wild Wings, koji sponzorišu gejmere, organizuju turnire i kokreiraju sa strimerima – integracija je veoma prirodna.

Nastavljajući dalje razgovor, Skokić kaže da dalje od sponzorisanja sadržaja, affiliate programi su česta praksa brendova koji proizvode kompjutersku opremu, recimo. Sve to, prema njegovom mišljenju, dovodi do toga da čak i mali autori, koji se bave nekom nišom, mogu doneti vrednost brendovima.

“E sad, ako govorimo o našem tržištu, postoji dosta problema. Nema mnogo strimera, a još manje onih sa kojima se može sarađivati dugoročno i koji su brand friendly. Brendove odbija i činjenica da je sadržaj neuhvatljiv i teško kontrolisan”, smatra Miloš i ističe:

Agencije nisu sigurne kako da organizuju saradnje brendova i kreatora, tako da imaju smisla za obe strane. Čini se da je sve i dalje u povoju, ali postoje neke ohrabrujuće pojave – brendovi koji sponzorišu podkaste, Fortuna koja lokalno radi fantastičan posao da edukuje tržište o gejmingu, Games koji je nedavno raspisao konkurs za jutjubere saradnike, kablovski programi koji su počeli da prenose strimove i na tradicionalnim kanalima. Sve ovo polako donosi razumevanje formata i mogućnosti koje pruža.

Na pitanje Netokracije da li smatra da bi brendovi, posebno oni koji su prisutni na domaćem tržištu, u narednom periodu mogli da se okrenu više ka gejming industriji, Skokić odgovara da je ovo pre sve jedna kompleksna i široka oblast jer industrija video igara nije jedna stvar. U tom slučaju, kako on kaže, možemo govoriti o više oblasti, jedna od njih je industrija proizvodnje video igara, ali i takozvani casual gejming, tačnije igranju igara na mobilnim uređajima, ali i o ostalim segmentima:

Možemo govoriti o hard core gejmingu, o kompetitivnom igranju (e-sports). Možemo govoriti o strimerima koji strimuju određenu igru ili žanr, a onda o “variety” strimerima koji su češće fokusirani na zabavu i građenje zajednice, nego na samo igranje igara. Svestan sam da ovo zvuči kao cepidlačenje, ali sve ove niše su veoma različite.

Brendovi moraju da pronađu svoje mesto u ovom sistemu. Primera radi, FMCG proizvodu koji je grickalica će biti prirodnije da se veže za casual gejming, kooperativno igranje igara i zabavu, a energetsko piće će verovatno želeti stalnu e-sports inicijativu.

Neka banka će možda svoje mesto u ekosistemu pronaći tako što će sponzorisati game jam za srednjoškolce ili studente, događaj koji je fokusiran na izučavanje rada na samim igrama. Dakle, prvi korak, edukacija i informisanje. Nakon toga, dugoročne inicijative brendova u vezi sa ovom ogromnom, ali veoma kompleksnom industrijom i kulturom.

Međutim, šta brendove sprečava u tome da se više približe pomenutoj industriji? Na osnovu Skokićevog mišljenja, sve se svodi na tri razloga: komplikovano je, rezultati su nejasni i novo je. “Ne znaju brendovi, a često ni agencije, sa koje strane da načnu celu ovu temu. Nesigurni su u tome kakve KPI-jeve da postave, kako da mere uspešnost svojih inicijativa, kako da kreiraju vrednost sa autorima / strimerima. Srećom, neke inicijative se ipak dešavaju, što spuštene sa globalnih planova, što lokalnog karaktera”, otkriva nam Miloš i objašnjava:

Imamo brendove pionire i u ovoj oblasti, već par godina. Ali čini mi se da je to sve i dalje u povoju, ima dosta stidljivijih učesnika na tržištu koji bi se i upustili u sve ovo i koji žele da komuniciraju sa gejming publikom, ali nisu najsigurniji kako, i onda se sve to završi na nekim Instagram postovima i taktičkim aktivnostima u vezi sa gejmingom, koje često izgledaju nepromišljene. Upravo zato i moramo ići redom, prvo sa edukacijom. Ovaj tekst će pomeriti taj bar za 0.001%, primera radi. Idemo dalje.

Na samom kraju, osvrnuvši se više ka predviđanjima o strimovanju video igra, Skokić kaže da u ovom segmentu predviđa rast, kao i da je uz sve izazove koje pominjemo, teško ignorisati tako veliku industriju kao što je gejming pa i strimovanje gejmerskoj sadržaja:

Mislim da bismo danas imali mnogo povoljniju sliku da se nije desila korona, vredi napomenuti. Mnoge inicijative su prekinute kada je krenula pendemija, mnogi budžeti preusmereni na tradicionalnije linije. Ali, s druge strane, ovaj period nam je služio da se uverimo u moć i privlačnost strimovanog sadržaja, a bogami i igranja video igara. Sa tom pameću i novim entuzijazmom, ove godine će neki brendovi prvi put sarađivati sa nekim strimerom.

Miloš se, između ostalog, nada da ćemo sledeće godine ponovo imati velike gejmerske događaje poput Gamescon-a, Fortuninih čuvenih finala, kao i da će SGA realizovati još neke edukativne aktivnosti. “Cela stvar će se sporo pomerati napred, a neki brendovi early adopter-i po prirodi skočiće na taj voz, pa će ga možda i pogurati napred. A neki će čekati još malo, dok se ne razrade jasni modeli saradnje i sponzorisanja, i to je skroz okej”, zaključio je Miloš.


The post Upoznaj Trovo – mrežu koja od lokalnih strimera može da napravi regionalne gejming zvezde appeared first on Netokracija.rs.

Trending

Other matches

      Hit enter to search or ESC to close